Waarom een Spoedpost en hoe werkt het?

WAT IS SPOEDZORG?


Bent u onverwacht acuut en ernstig ziek geworden? U kunt niet wachten op een gewone afspraak en u hebt direct medische hulp nodig? Dan maakt u gebruik van spoedzorg of acute zorg.

In levensbedreigende situaties belt u met 112. Bijvoorbeeld als er met spoed een ambulance nodig omdat er een zwaargewonde is, iemand acute pijn op de borst heeft of ernstig benauwd is.

Voor spoedzorg belt u binnen kantoortijden uw eigen huisarts. Buiten kantoortijden de Spoedpost Delft. De huisartsenpost en de spoedeisende hulp vormen samen de Spoedpost zodat u altijd de meest passende zorg krijgt. Ziekenhuiszorg is namelijk niet altijd nodig, is duurder en valt onder uw eigen risico. Huisartsenzorg is in veel gevallen de meest aangewezen zorg, is minder duur en wordt volledig vergoed door uw zorgverzekeraar.


De Spoedpost is wel voor:

– Acuut optredende, verontrustende verschijnselen
– Plotselinge heftige pijn
– Hoge koorts, hevige benauwdheid of bleek zien


De Spoedpost is niet voor:

– Langer bestaande klachten die niet acuut verergerd zijn
– Omdat u overdag geen tijd heeft om naar uw eigen huisarts te gaan
– Een second opinion


Waarom een spoedpost en hoe werkt het?

De huisarts

Alle huisartsen uit de gemeenten Delft en omstreken hebben per tourbeurt dienst op de huisartsenpost om de spoedeisende huisartsenzorg buiten kantoortijden te verzorgen Er zijn tijdens een dienst huisartsen aanwezig waarvan één huisarts   beschikbaar is om, samen met een chauffeur, een huisvisite af te leggen bij patiënten die niet in staat zijn naar de huisartsenpost te komen. Daarnaast is op drukke tijden een Verpleegkundig Specialist werkzaam op de huisartsenpost. De huisartsenpost heeft een rol in het opleiden van huisartsen. Het kan voorkomen dat u wordt geholpen door een arts in opleiding. Hij/zij doet spreekuur, onder verantwoording van de dienstdoende huisarts. Uiteraard kunt u bij de assistente aangeven als u niet door een huisarts in opleiding wilt worden geholpen.

De huisartsenpost werkt samen met de Poliklinische apotheek Reinier de Graaf, de Ambulancedienst, Thuiszorg, de GGD en de Geestelijke Gezondheidszorg in Delft.


De triagiste
Als u belt met de huisartsenpost krijgt u altijd eerst  de triagist aan de lijn, de triagist bepaald aan de hand van uw toestandsbeeld hoe urgent uw klacht is en of u moet worden gezien door de huisarts. Indien nodig kan zij de ambulance sturen of een huisarts bij u langs laten komen. Ook is het mogeliappjk dat zij u een zelfzorgadvies geeft of u verwijst naar uw eigen huisarts de eerstvolgende werkdag. Bij twijfel overlegt zij altijd met de dienstdoende huisarts.

In noodsituaties vragen we natuurlijk alleen het hoogstnoodzakelijke, zoals adres en telefoonnummer. Uw eigen huisarts wordt automatische geïnformeerd over uw bezoek aan de Huisartsenpost.

Bij ongerustheid kunt u altijd bellen. Elk uur bespreken de doktersassistentes en de huisarts de ontvangen telefoontjes.

De ‘Moet ik naar de dokter’ App helpt u te beslissen of u contact moet opnemen met de huisartsenpost of kunt wachten tot het eerste volgende spreekuur van uw eigen huisarts. U kunt deze app gratis downloaden in de App store of de Google Play Store.

© Copyright 2017, Huisartsenpost Delft